Dildo 24
Allt om sexleksaker
bild knipkulor

Knipkulor

Kulor avsedda för träning av kvinnans bottenbäckenmuskulatur genom så kallade knipövningar.

Fakta om knipkulor

Det finns många namn för knipkulor. Geishakulor, vaginakulor, Ben-Wa eller vaginavikter är i grunden synonymer. De många namnen visar dock att knipkulor inte när någonting nytt, utan att de har förekommit inom många kulturer genom historiens gång. I västvärlden började läkaren Arnold Kegel under 1950talet rekommendera knipövningar för att motverka inkontinens hos kvinnor. Många tusen år tidigare använde sig de asiatiska Geishorna, samt kvinnor från överklassen, dock av geishakulor för att höja den sexuella njutningen. Det berättas om geischor som kunde behålla sina knipkulor i vaginan hela dagar i sträck och att deras underliv var så vältränade att de kunde bryta en mans penis med ett enda knip. Vibrationerna från knipkulorna inne i slidan gav även de här kvinnorna njutning. Det var alltså frågan om en form av onani, som kunde pågå flera timmar i sträck.

Knipövningar

Muskulaturen i kvinnans underliv skiljer sig inte nämnvärt från övriga muskelgrupper i människokroppen. Det innebär att om musklerna inte används, så kommer de med tiden att förslappas och förlora i styrka. När vi talar om knipövningar, så avser vi träning av bäckenbottenmuskulaturen (även kallade knipmusklerna). Ett vältränat underliv medför många fördelar i sexlivet och hjälper till att förebygga så väl inkontinens som livmoderframfall.

Knipa med knipkulor

Det kan vara svårt att hitta rätt muskler att knipa med. Prova att knipa av urintrålen nästa gång du går på toaletten. Klarar du det så har du hittat rätt muskler (obs - det är inte bra att knipa av strålen för ofta vid toalettbesök!). Undersökningar visar dock att även kvinnor som hittat rätt muskler ändå inte får någon effektiv träning vid knipövningar. Det är här knipkulor kommer in i bilden. Knipkulor gör nämligen att vi kniper med rätt muskler och dessutom på rätt sätt.

Rätt teknik

För in dina knipkulor i slidan (gärna med en klick glidmedel). Har du små och tunga kulor så kan det underlätta om du lägger dig ner, men det finns även varianter av kulor som inte ramlar ut även om du slappnar av ståendes. Gör dina första knipövningar genom att knipa runt kulorna. Gör nu ett flertal repetitioner med lika långa uppehåll som du kniper. Det innebär att kniper du i 30 sekunder, så ska du även göra en paus i lika lång tid innan du kniper igen. Försök att endast knipa med dina knipmuskler och inte med rumpan eller låren samtidigt. Det kan vara svårt, men med lite träning går det.

Hur länge du väljer att göra knipövningar bestämmer du bäst själv, men försök att göra i alla fall tio repetitioner åt gången. I början kommer du att märka att du snabbt blir trött och att du till och med kan känna av träningsvärk. Har du däremot gjort knipövningarna ett tag så kommer du att märka att det går lättare och lättare. Om du tycker att det är tråkigt med knipövningar och du har svårt att motivera dig själv, så finns det knipkulor som är helt ljudlösa och som inte trillar ur av sig själva. Dem kan du använda när du ser på tv, städar, läser en bok eller gör någon annan form av aktivitet. När du ändå är i farten så kan du ju lika gärna passa på att göra lite knipövningar!


Källa: Knipkulor.eu